La consellera d’Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, conjuntament amb el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, i la inspectora de la Divisió de Trànsit dels Mossos d'Esquadra, Vanessa Bohé, han presentat aquest matí en roda de premsa un pla d’actuació amb una vintena de mesures per reduir la sinistralitat a l’AP-7. Les accions, d’àmbits diversos com la seguretat viària, la formació, la gestió del trànsit o la comunicació, estan dirigides a frenar l’accidentalitat a l’AP-7 principalment, però també a la resta de la xarxa viària.
Segons la consellera, “l’AP-7 és ara la via més crítica. Aquest any hi han mort 15 persones, més del doble que el 2024. Per això centrem els esforços tant en vehicles i camions com en els col·lectius vulnerables: motoristes i vianants, i incidim en reduir les congestions”.
El pla inclou la formació específica per a conductors estrangers i de vehicles pesants, amb una inversió d’uns 200.000 €. “Es reforçarà la formació dels conductors estrangers que fan trajectes llargs i sovint desconeixen les característiques de les nostres vies”, ha explicat Parlon.
També es preveu millorar la informació a la ciutadania i reforçar els controls. “Treballarem amb el sector del transport sobre riscos, temps de descans i reducció de la fatiga, i reforçarem els controls i inspeccions del manteniment dels vehicles per garantir més seguretat a les nostres vies”, ha afegit.
Finalment, els Mossos d’Esquadra incrementaran els macrocontrols amb nova tecnologia, que permetrà actuar amb la informació dels tacògrafs intel·ligents. “Aquesta presència operativa més gran i dinàmica ajudarà a prevenir accidents i a millorar la seguretat viària”, ha clos la consellera.
D’altra banda, el director de l’SCT, Ramon Lamiel, ha precisat que “cal reduir la velocitat a l’AP-7 entre Calafat i Amposta en sentit sud, que és el que ens està provocant aquestes sortides de via. En aquest tram, en què ja estan prohibits els avançaments per als pesants, s’hi detecten uns 90 incompliments de la prohibició a la setmana, d’un total de 5.000 vehicles que hi passen”. Lamiel també ha explicat que “aquest passat cap de setmana vam fer controls amb els nostres dos helicòpters i es van detectar nombroses infraccions per manipulació del mòbil”. “Alhora, volem reforçar la tasca del responsable de sinistre, en què, en incidències greus de trànsit, s’oferirà proactivament als mitjans de comunicació per detallar tota la informació sobre l’incident”, ha informat el titular de Trànsit.
Per últim, la inspectora Bohé ha explicat que “per part de Mossos d’Esquadra hem intensificat el treball a les Terres de l’Ebre. Alhora, conjuguem l'activitat sancionadora, la formació de conductors i la conscienciació, i els controls eficients que ens permet la tecnologia. Des de Mossos, hem fet xerrades de formació on hi han participat més de 1.830 conductors professionals”. “Les denúncies per distraccions han augmentat el 48% a Terres de l’Ebre, sobretot per la manipulació del telèfon mòbil”, ha afegit la inspectora.
Sinistralitat
Aquest any, han mort 129 persones a les carreteres catalanes, un 21% menys que l’any 2019 i un 6,5% més que el 2024. La via que concentra més sinistralitat és l’AP-7, amb 15 víctimes mortals, xifra que representa més del doble que l’any passat. D’aquests 15 morts, 10 es concentren a la demarcació de Tarragona (66%). A més, respecte els vehicles pesants, enguany han mort a la xarxa viària catalana 10 conductors de vehicles pesants, el doble que el 2024 i 7 dels quals han mort a la demarcació de Tarragona.
Pel que fa a les víctimes de col·lectius vulnerables (motoristes, ciclistes, vianants i conductors de patinets), aquest any n’han mort 58 a les carreteres catalanes, un 3% menys que l’any passat i un 12% menys respecte el 2019. La xifra de motoristes que han perdut la vida a les carreteres és de 41, un 9% menys que el 2024 i un 9% menys que el 2019.
Mobilitat a l’AP-7
Aquest any, l’AP-7 registra un increment de la mobilitat mitjana del +3,2%, així com també un augment del trànsit de camions del +2,6%. Les estacions que mesuren el volum de trànsit al tram de l’AP-7 de les Terres de l’Ebre han registrat un augment de fins al 5%, tant en el nombre de vehicles totals com en el de vehicles pesants. L’increment de la mobilitat en el tram de les Terres de l’Ebre i la sinistralitat registrada en aquesta zona, han originat retencions significatives que han congestionat l’autopista i les rutes alternatives en diverses ocasions.
Mesures
El pla de reducció de la sinistralitat endegat pel departament d’Interior i Seguretat Pública, a través del Servei Català de Trànsit, preveu per als propers mesos centrar-se especialment en la demarcació de Tarragona, sobretot en l’autopista AP-7 i en el tram de les Terres de l’Ebre. Addicionalment, es proposen també mesures específiques per a la reducció de la sinistralitat i la millora de la seguretat viària en l’àmbit del transport de mercaderies.
Les principals mesures es distribueixen en quatre àmbits ben definits:
Seguretat viària:
Formació:
Gestió del trànsit:
Comunicació: