Aquest serà un dels punts que es tractaran a la Jornada que el Col·legi Oficial d’Infermeres de Tarragona (CODITA) fa el pròxim 5 de maig (Dia Internacional de les Llevadores) a l’Hotel Corona de Tortosa i on també s’analitzarà el moment actual de la seva especialitat i s’intercanviaran coneixements.
"Hi ha dones que han normalitzat no tenir orgasmes” explica la llevadora i sexòloga de CODITA i de l’ASSIR de Terres de l’Ebre, Montserrat Gasparín “és imprescindible que les llevadores que atenem aquestes dones expliquem que cal posar al mateix nivell la importància de l’orgasme masculí i el femení, hem de donar visió al plaer femení; igual que cal buscar les veritables raons per les quals algunes dones no tenen libido. Estem educades en una cultura patriarcal, masculinitzada i on costa assumir que les desigualtats de gènere també afecten la vida sexual de les dones, que històricament està tractada des de la perspectiva masculina”. Per això, posa com a exemple “que una dona tingui menys libido no és perquè fisiològicament les dones tinguem menys ganes de sexe, sovint és perquè anem molt més cansades i portem més càrrega familiar, entre altres qüestions, i cal que aquest context no el perdem de vista quan atenem les dones”.
Per tot això, Montserrat Gasparín assenyala que cal “conscienciar a les companyes llevadores de la nostra importància per trencar amb aquests estereotips, amb aquesta cultura masculinitzada que atén la sexualitat femenina des d’un rol masculinitzat”.
Les llevadores de Terres de l’Ebre i Tarragona també actualitzaran coneixements entorn de com l’observació de la llengua és una eina diagnòstica per valorar una bona salut en les dones embarassades. Com explica la llevadora de CODITA, Sònia Argilés “el gloso diagnòstic prové de la medicina oriental i ens permet amb un sol cop d’ull veure l’estat de salut de les dones en cinta. Així saben que una llengua sana ha de mostrar un color rosat, i que quan apareix pàl·lida pot ser signe de fatiga, o quan està inflada i amb marques dentals que hi ha problemes digestius, quan està massa vermella pot manifestar una tensió alta o ansietat”. Per tot això, conclou “l’observació de la llengua és una eina diagnòstica de gran valor predictiu de salut per les dones gestants”.
El Col·legi Oficial d’Infermeres de Tarragona ja va alertar fa tres anys que fins al 2026 es jubilarien el 17,34% de les llevadores col·legiades “estem ja en el tercer any, u efectivament se’ns estan jubilant companyes llevadores. Tenim la certesa que aquestes places s’estan cobrint complement i ja no es troben professionals per cobrir vacances, baixes laborals situació que provoca que hàgim de treballar a dues feines alhora, fer hores extres o limitar les vacances” diu Gemma Martínez, vocal de llevadores de CODITA.
Actualment, a la província de Tarragona hi ha 106 llevadores, una xifra insuficient que posa de manifest que lluny estem de les ràtios dels països europeus on hi ha 64 llevadores per cada 1.000 naixements, mentre que a Espanya aquesta ràtio se situa en 24 llevadores, quasi la meitat, i a Catalunya la ràtio encara és menor, amb només 18 llevadores per cada 1.000 naixements.
Tot això, malgrat que hi ha estudis que demostren que, en salut reproductiva, les dones estan més satisfetes, l’atenció és més eficient i s’obtenen millors resultats en salut, si són tractades per una llevadora.
I acaben alertant que només el 40% de les llevadores formades a Tarragona s’han quedat aquí a treballar.
Des de CODITA expliquen que les llevadores “no només atenen el part, també fan atenció als adolescents a la consulta jove, realitzen revisions ginecològiques, atenen la patologia de baixa intensitat ginecològica, ofereixen assessorament anticonceptiu, atenció a les ITS (infeccions de transmissió sexual), fan reeducació del sòl pelvià, intervencions educatives sobre salut sexual i reproductiva i formen a noves llevadores, entre d’altres”. És per tot això, que les llevadores tarragonines i de Terres de l’Ebre reclamen ser reconegudes com el referent en la salut sexual i reproductiva de la dona durant tota la seva vida.
De fet, les llevadores tenen un paper importantíssim en la cura i atenció de patologies vinculades al part i postpart. En aquest sentit, un estudi recentment publicat a The Lancet¹ demostra que les dones pateixen afectacions de salut a mitjà i llarg termini (fins sis setmanes després del part) derivades del part. Concretament, un 35% de les dones que han tingut un part vaginal pateixen disparèunia que és coit sexual difícil o dolorós, una data extrapolable al nostre medi.
També a casa nostra, aproximadament un 24% de les dones pateixen incontinència urinària després del part, “aquest alt percentatge pot explicar-se també perquè les dones tenen fills cada cop amb més edat” explica Gemma Martínez. Per la seva banda, la prevalença de la incontinència anal en els mesos següents al part està al voltant del 3%, on les llevadores fan una detecció precoç des de les seves consultes.