Accés usuaris

E-mail

Contrasenya

El govern de Tortosa aprova el pressupost amb el suport de la CUP, que celebra incidir en àmbits com l'habitatge

Publicat el 01/04/2026 10:25

Tortosa

Junts critica que són uns comptes "fets tard i malament" i que no resolen problemes com la inseguretat




El govern municipal de Tortosa de Movem-PSC i ERC ha aprovat els pressupost de 2026 en la sessió plenària d'aquest dimarts, uns comptes que ascendeixen a 52,3 MEUR i que són un 8,85% superior als de l'any passat. El pressupost ha rebut el suport de la regidora de la CUP, que ha aprofitat per assenyalar-ne algunes limitacions i mancances, tot i que els ha avalat perquè han inclòs propostes dels cupaires per "incidir en polítiques d'habitatge, de cohesió social i de reforç dels serveis municipals". Junts per Tortosa hi ha votat en contra amb crítiques perquè s'han fet "molt tard i malament", segons el principal grup de l'oposició. Per als juntaires no resolen problemes com la inseguretat i la necessitat d'inversió la via pública.



L'alcaldessa de Tortosa, Mar Lleixà, ha celebrat que tiri endavant el pressupost de 2026, uns comptes consolidats – amb els organismes autònoms i les societats municipals- que ascendeixen a 100.135.668,49 euros, un creixement del 2,54%. 52.366.000 euros corresponen als comptes de l'Ajuntament que han crescut també un 8,85% respecte de l'exercici anterior. Lleixà ha tornat a destacar que són els tercers pressupostos del mandat, els primers que aprova com a alcaldessa, i ha destacat que són resultat "d'un treball intens durant mesos". "Hem estat capaços de tancar un acord que ens permet avançar en el model de ciutat", ha assenyalat, encara que hagin arribat més tard del previst, com se li ha retret.


Sobre els comptes, l'alcaldessa ha destacat que són "expansius i que creixen per les transferències i subvencions d'altres administracions", i que ho fan "mentre es congelen les ordenances per alleugerir la pressió fiscal sobre la ciutadania". "És pressupost amb una potent inversió en habitatge, en espai públic i amb especial incidència a la ciutat històrica. És equilibrat en ingressos i despeses i contempla una gestió acurada i eficient dels recursos, per ser el màxim d'eficients possibles", ha dit Lleixà.


L'alcaldessa Mar Lleixà també ha destacat els comptes posen èmfasi en l'habitatge i la millora de l'espai públic, que es redueix l'endeutament municipal i que s'incrementen les inversions un 72,44%, amb un volum total d'actuacions per un valor de 7.983.000 euros, dels quals 1.904.000 corresponen a l'inici de Pla de Barris i Viles de la Generalitat.


Junts qüestiona els números


Els deu regidors de Junts per Tortosa han votat en contra dels nous pressupostos. La cap de l'oposició i portaveu del grup, Meritxell Roigé, ha carregat contra uns comptes que considera que s'han fet "molt tard i malament", perquè ha al·legat que no s'ajusten a la realitat econòmica que ja s'està produint aquests primers mesos de l'any. Roigé ha assenyalat que el pressupost no respon a criteris de prudència i responsabilitat perquè no incorpora amortitzacions de deute o no preveu prou inversió real. També ha criticat que s'ha fet una mala planificació de les subvencions, aspecte sobre el qual també ha recriminat els 300.000 euros en interessos que s'hauran de pagar per subvencions no executades.


Roigé ha recriminat que no s'incrementi la inversió en seguretat -sobretot en incorporar nous agents a la Policia Local-, i que no sigui una prioritat dels nous comptes la inversió en la via pública i accessibilitat. Per contra, ha retret que augmenti un 12% despesa en publicitat institucional o en càrrecs de confiança. "S'aposta per la propaganda en lloc de millorar els serveis bàsics", ha dit. També ha qüestionat la partida de festes, que supera els 650.000 euros i la creació de nous festivals en lloc de reforçar els existents.


La cap de l'oposició ha insistit que els comptes "no responen a les necessitats de la ciutat", sustenten una pujada d'impostos "innecessària" que es va fer a l'inici del mandat, i que no ha tingut en compte cap de les propostes que han presentat els juntaires. En aquest sentit, Roigé ha retret a l'alcaldessa Mar Lleixà que l'oferiment de "mà estesa" hagi sigut "un absolut postureig de cara a la galeria", li ha dit.


Advertència pels deutes de les societats municipals


Pel fa a les societats municipals, Roigé ha criticat el tancament generalitzat amb pèrdues que han tingut en l'exercici anterior i ha acusat el govern municipal de Tortosa de mala gestió i de plantejar malament l'últim pressupost. La portaveu de Junts ha assenyalat que s'acumula un dèficit de prop d'un milió d'euros, amb pèrdues a Tortosa Salut (387.390 euros), GESAT – Hospital de la Santa Creu de Jesús (353.645 euros), Aigües de Tortosa (135.773 euros) i Tortosa Esport (117.000 euros).


Roigé ha advertit que Tortosa Esport es troba en una situació "qualificada de crítica i propera a la dissolució", com també ha alertat que podria passar amb la Clínica Terres de l'Ebre i l'Hospital de Jesús. Roigé també ha mencionat la situació de l'escorxador, que continua "sense projecte ni actuacions" dos anys després de l'incendi, "amb pèrdues i sense una solució definida" i ha criticat la gestió d'Aigües Tortosa, pel cànon de l'aigua o el préstec per a la renovació de comptadors per a la qual s'hauria pogut buscar finançament.


Després del plenari, l'alcaldessa Mar Lleixà ha explicat que es continua treballant per revertir les pèrdues de les societats sanitàries, i que es negocia amb el departament de salut, com s'ha fet en els anteriors exercicis per incloure noves aportacions. Fins al 30 de juny hi ha temps per tancar definitivament els comptes de les societats sanitàries, que han patit increments de despesa en partides com la de personal i les millores de les condicions laborals dels treballadors així com en l'encariment de l'aprovisionament i els subministraments. Les pèrdues no s'han produït, segons ha remarcat Lleixà per una reducció de l'activitat.


El govern defensa que és un pressupost equilibrat i realista


L'alcaldessa ha acusat Junts de "fer soroll" i, com també ha fet la regidora d'Hisenda, Maria Jesús Viña, ha retret a Roigé que remarqui "el retard històric" en la presentació i aprovació dels pressupost a l'Ajuntament de Tortosa, quan Junts només va aprovar uns comptes en l'anterior mandat i després d'una qüestió de confiança.


Viña ha lamentat que es facin interpretacions "esbiaixades" dels número i ha defensat que les previsions d'ingressos "no són arbitràries" i que fins i tot s'estan complint o superant en aquest primer trimestre. La regidora ha posat com a exemple la recaptació de l'ICIO, les plusvàlues o altres taxes, "que avalen la viabilitat dels comptes" presentats, ha dit. L'edil ha fet menció de l'informe d'intervenció que avala que els comptes aprovats són "equilibrats, adequats i amb una realista capacitat de recaptació".


Per a la CUP, pressupostos millorables


La regidora de la CUP, Selene Alberich, ha remarcat que aquests pressupost als que donen suport "no són els seus", però que hi ha votat en contra perquè han pogut incidir en polítiques i àmbits prioritaris per als cupaires com l'habitatge, la cohesió social i el reforç dels serveis municipals. Alberich ha remarcat que la negociació no s'ha centrat "en partides concretes" sinó "una disputa sobre el model de governança" que la CUP ha forçat que "miri a l'esquerra". La regidora ha destacat que l'habitatge s'hagi situat "com una prioritat" dels comptes perquè el país i Tortosa estan "immersos en una crisi de l'habitatge insostenible" i ha destacat la línia d'ajuts de 260.000 euros per rehabilitar habitatges per a lloguer assequible.


Amb tot, Alberich ha recordat que el pressupost 2026 que s'ha aprovat aquest dimarts, "continua sent insuficient per fer front als problemes estructurals de la ciutat" i ha demanat que "es fugi de discursos triomfalistes". La regidora ha volgut assenyalar "els límits" d'aquests nous comptes com una inversió "insuficient" en habitatge, poques actuacions en l'àmbit de la transició ecosocial, contradiccions en l'àmbit de la sostenibilitat amb l'aposta per l'ampliació del polígon del Catalunya, o el model cultural orientat al consum i al visitant i la falta d'una aposta més socials en l'àmbit esportiu.





 

Comparteix aquesta noticia


Fés el teu comentari



Amb el suport de: