L'àmbit d'actuació del projecte està identificat per l'ACA com un Tram de Risc D'Inundació (TRI) en el marc de l'actualització i revisió de l'Avaluació Preliminar del Risc d'Inundació del tercer cicle (APRI 3r cicle). Aquesta classificació indica que es tracta d'un sector amb risc potencial significatiu i que requereix una anàlisi específica i mesures de gestió adequades.
En els darrers anys, Alcanar s'ha situat entre els municipis més afectats per inundacions de tot el Districte de Conca Fluvial de Catalunya. L'actualització de l'APRI 3r cicle indica que el municipi ha patit diversos episodis de precipitació intensa que han generat danys significatius en carrers, habitatges, comerços i infraestructures.
Només entre 2018 i 2025, Alcanar ha acumulat més de 12 milions d'euros en danys per inundacions, principalment arran dels episodis de setembre de 2021, 2023 i d'octubre de 2025, amb registres de pluja que van superar en alguns casos els 200 i fins als 300 l/m². Aquest nivell de recurrència i intensitat ha fet que el municipi sigui identificat en l'APRI com un dels punts més vulnerables del litoral i un àmbit prioritari dins la proposta de nous TRI.
El projecte permetrà definir una proposta que reduirà l'impacte de futurs episodis d'avingudes, minimitzar danys i reforçar la seguretat d'un municipi que ha viscut episodis d'inundació molt extrems i recurrents.