Accés usuaris

E-mail

Contrasenya

Desarticulada una organització internacional de tràfic de drogues amb la intervenció d'11 tones d'haixix

Publicat el 30/04/2020 12:23

AlcanarL' Ametlla de MarRoquetesTortosa

Han ingressat a presó 16 de les 23 persones implicades i s'han intervingut quatre embarcacions i tres vehicles
Els Mossos d'Esquadra i l'Agència Tributària han desarticulat una organització criminal d'abast internacional dedicada al tràfic de drogues amb al intervenció d'11 tones d'haixix. Han ingressat a presó 16 de les 23 persones implicades, entre les quals hi havia els tres principals líders que actuaven des del Maresme, Tortosa i València. En la fase d'explotació de la investigació s'han intervingut quatre embarcacions: un pesquer, un veler, un iot i una barca pneumàtica, que els investigats havien comprat i equipat amb quatre motors de 300 cavalls amb l'objectiu de fer transports d'haixix i que ja tenien preparades per traficar. També es van intervenir tres vehicles, diners, droga, telèfons mòbils, dispositius electrònics i documentació.
Es tracta de l'operació on s'ha intervingut més quantitat d'haixix per part dels Mossos d’Esquadra. El sotscap de la Divisió d’Investigació Criminal del cos, l'intendent Ramon Chacón, ha posat en valor que a més del volum de la intervenció s'hagi desarticulat tota la organització de manera que no pugui tornar a operar.


La investigació va començar a mitjans de desembre de l'any 2018 quan es va tenir coneixement que una organització criminal dedicada al tràfic de drogues que buscava persones que tinguessin la capacitat i l'experiència per dur a terme un transport d'una gran quantitat d'haixix des de les proximitats de les costes marroquines fins al Delta de l'Ebre.


Les primeres indagacions policials van conduir a un home resident a Tortosa, que tenia l'experiència i els mitjans necessaris per dur a terme una transacció d'aquest tipus.


La tensió que es vivia al Marroc relacionada amb operacions antidroga, que desaconsellava intentar qualsevol transport, o la presència de vaixells de guerra de països de la Unió Europea que feien maniobres a la zona van fer demorar els transports i facilitar la investigació.


Els agents van poder esbrinar que el primer transport, amb un veler de 19 metres, estava previst des del Port de València per al 10 de maig de 2019 a la matinada. L'objectiu dels traficants era arribar al Mar d'Alboran per rebre la droga i lliurar-la posteriorment a Líbia.


Tres dies més tard dues patrulleres de Vigilància Duanera van interceptar el veler en un moment crític per a la tripulació. La sobrecàrrega de droga, amb prop de sis tones d'haixix, havia posat l'embarcació en risc d'enfonsar-se. Els tres investigats van ser detinguts i el jutjat va acordar el seu ingrés a presó. El preu de la droga al mercat il·lícit hauria tingut un valor proper als 35 milions d’euros.


Malgrat que s’havia aconseguit avortar amb èxit aquest primer enviament encara no s’havia pogut identificar els principals integrants de l’organització i els agents tenien constància que estaven preparant altres carregaments.


Una avaria facilita la investigació


En aquesta nova fase els agents van saber que havien aparegut nous integrants a la banda que, juntament amb els que ja hi eren, planificaven un nou trànsit d’haixix.


Els agents van saber que el principal investigat, un home de nacionalitat marroquina establert a Argentona, seria l'encarregat de coordinar les actuacions al Marroc. En aquest cas s’havia de carregar la droga en una llanxa en un punt de la costa, traspassar-la a un veler i dur-la a Líbia.


Altra vegada van sorgir diverses complicacions que van endarrerir el transport. Els investigats van mirar d'executar sense èxit l’enviament fins a tres vegades però la pressió de les autoritats marroquines, una avaria i un temporal, van posar de nou en dificultats l’enviament.


La matinada del 26 de març van aconseguir posar rumb cap a Líbia. Poques hores després del transvasament una patrullera de Vigilància Duanera va aconseguir abordar el veler, va detenir els tres ocupants i va comprovar que transportaven 161 fardells que contenien 5.280 kg d'haixix valorats en uns 31 milions d'euros. Els detinguts, de nacionalitats tunisiana, algeriana i espanyola, van passar a disposició del jutjat de guàrdia de Cartagena que en va acordar l'ingrés preventiu a presó.


Entrades i escorcolls


El final de la investigació perseguia la detenció dels investigats i la preservació d'indicis, així com l'establiment de criteris operatius de seguretat i salubritat en atenció a l'estat d'alarma decretat per la pandèmia de la covid-19. Per aquest motiu el dispositiu es va dur a terme en quatre fases.


El 27 de març es van fer sis entrades i escorcoll, dues a València i una a Cabanes (Castelló), Cambrils, Rubí i Argentona i es van detenir quatre persones, una d'Algèria, una espanyola i dos del Marroc, principals líders de l'organització. Van ingressar tots quatre a presó.


Uns dies després, el 8 d’abril, es van fer quatre entrades i escorcoll, a Sueca, Vinaròs, Alcanar i Tortosa on es van detenir quatre persones. A més es va detenir dues persones més a Menorca i Cambrils. Van ingressar tots a presó excepte el detingut de Cambrils.


La tercera fase va consistir en set entrades i escorcoll, una a València, un a l'Ametlla de Mar i cinc a Roquetes. Es van arrestar cinc persones, una de les quals va entrar a presó. La darrera fase, el 21 d'abril, va permetre arrestar dos integrants de l'organització a València i es van escoltar en declaració a onze persones com a investigades.


Fruit de la investigació també s'ha pogut implicar a diversos dels integrants de l'organització en el delicte de blanqueig de capitals. En l'operació en el seu conjunt hi han participat les unitats regionals de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària a Catalunya, València, Balears, Múrcia i Andalusia.


"Agosarats i arriscats"


Chacón ha indicat que l'estructura d'aquest tipus d'organitzacions habitualment és piramidal, però en aquest cas era "molt horitzontal, amb poca jerarquia i bàsicament tres líders". El líder que del Maresme tenia experiència en el transport i feia els contactes amb el Marroc per aconseguir l'haixix, el de València s'encarregava de la logística i la infraestructura i el de Tortosa tenia molts contactes en el món del narcotràfic.


L'organització havia planificat des de rescats en alta mar per a enviaments de cocaïna transportats en mercants a transports transoceànics des de l’Amèrica del Sud amb velers amb capacitat per a allotjar-hi centenars de quilos de cocaïna, ha informat el cap de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària a Catalunya, Carlos Gavilanes. També estaven preparats per portar tones d'haixix en vaixells de càrrega, pesquers, llanxes semirígides o velers. El sistema triat va ser el transport en velers, que es van interceptar en dues ocasions.


"Eren molt agosarats i avesats al risc", ha indicat Chacón. De fet, carregaven les embarcacions més de la seva capacitat i feien traspassos de droga durant el temporal. Aquest tipus d'organitzacions "intenten colocar l'haixix quan les altres organitzacions no treballen, ho fan a un preu més baix i creixen ràpid perquè tenen molts beneficis", ha afegit.


Comparteix aquesta noticia


Fés el teu comentari