En els cinc primers mesos d'enguany, el Museu del Ferrocarril de Móra la Nova ha rebut prop de 2.200 visitants, una xifra més elevada que no pas el mateix període del 2024, quan se'n van registrar 1.500. Segons el director de l'equipament, Jordi Sasplugas, les dades demostren l'interès creixent del públic els dies en què els trens de vapor estan en funcionament. "Ens ajuda a consolidar el concepte de museu viu, un model més anglosaxó, on la gent ve a viure experiències a més de veure col·leccions", ha assenyalat a l'ACN.
El trajecte a bord de la locomotora a vapor Cuco i el vagó Tro d'aquest diumenge és l'últim abans de l'estiu, un període de temps en què es deixen d'oferir aquestes activitats davant les altes temperatures i el risc d'incendis. Així, durant tot el matí i part de la tarda, els visitants poden recórrer uns 1.200 metres amb la locomotora del segle XIX restaurada i conèixer de prop la seva història.
Si bé en un inici l'activitat atreia principalment amants del món ferroviari, amb els anys s'ha anat ampliant el ventall de públic. "Tenim des de turistes estrangers que coneixen la zona i aprofiten per venir al museu a famílies que venen a passar el dia", ha assenyalat en Joan López, un dels voluntaris de l'equipament.
Famílies com l'Eva Venteo i en Liam Miguel, qui han conegut els secrets de la locomotora durant el passi del matí després de passar un cap de setmana a la Ribera d'Ebre. Un dels turistes que també han aprofitat l'última oportunitat abans de l'estiu per pujar al Tro ha estat en Henri, un ciutadà holandès que ha vingut expressament fins a Móra la Nova per gaudir de la seva passió pels ferrocarrils. De fet, té previst sumar-se a l'equip de voluntaris que fan possible que projectes com aquest segueixin endavant.
És precisament amb el suport de voluntaris que la Cuco i el Tro tornen a tenir vida; en el cas de la locomotora, va arribar cedida a Móra la Nova per ser restaurada ara fa sis anys. Actualment, es tracta de la màquina de vapor més antiga en funcionament a Catalunya. Pel que fa al vagó Tro, es va fabricar a Móra aprofitant uns eixos que tenien a l'equipament i en van construir la resta de peces readaptant-lo perquè pogués transportar persones.
Tot i l'aturada estival que tot just s'inicia, el museu no tanca portes i es pot visitar durant tot l'any tant per conèixer la història ferroviària del país com veure de prop el conjunt de la col·lecció de vagons i locomotores.