La percepció inicial de què les temperatures més altes fruit del canvi climàtic podien acabar beneficiant la producció de sal, gràcies a una evaporació més intensa, ha canviat. "Com més evaporació tenim, més susceptible és de condensar-se i això pot acabar precipitant molt més", ha indicat Lleixà.
El règim de pluges mediterrani, tradicionalment equinoccial, concentrat principalment a la tardor i a la primavera, ha esdevingut molt més irregular i impredictible al llarg de l'any. Lleixà, per exemple, recorda episodis recents de pluja intensa en moments d'elevada canícula estival, a finals de mes de juliol, que van arribar a deixar registres d'uns 60 litres per metre quadrat els últims anys.
La producció de sal, segons recorda, viu gairebé al 50% de la gestió de l'aigua i un altre 50% del clima. "El temps no el podem controlar i ens pot complicar més o menys la feina", ha exposat. Enguany, de fet, ha influït també en la collita de sal al delta de l'Ebre, que acaba aquest dimecres amb 80.000 tones recol·lectades i es queda per sota de la mitjana habitual.
Si bé és cert que enguany ha estat una primavera sense pràcticament pluges -que tampoc han arribat durant l'estiu-, la campanya arribava condicionada per la gran acumulació de precipitacions entre principis de setembre de l'any passat i gener d'enguany. "En un any (de mitjana) ens plouen 410 litres per metre quadrat i en cinc mesos ens en van ploure 850. Això és moltíssim i és tota la quantitat d'aigua que hem d'evaporar", ha remarcat.
En canvi, enguany la producció de sal s'ha enfilat fins a les 27 tones, per sobre de les 20 tones de mitjana habitual. Segons Lleixà, la campanya d'aquest producte gurmet, entre el mes de maig i finals d'agost, s'ha caracteritzat per una absència de pluges que ha possibilitat les condicions idònies per a la seva obtenció.
Per a la campanya de recol·lecció, que s'ha allargat durant les dues últimes setmanes, Infosa ha mobilitzat prop de 120 persones, sumant els aproximadament 60 treballadors fixos de l'empresa i les incorporacions temporals necessàries per afrontar la collita.