Accés usuaris

E-mail

Contrasenya

Les cicatrius de l'incendi de Paüls, un any després, a vista de dron

Publicat el 06/07/2026 11:21

AldoverAlfara de CarlesPaülsTivenysXerta

Les imatges aèries evidencien la poca restauració del paisatge on aflora tot el mosaic agrícola perdut


Quan fa un any de l'inici de l'incendi forestal de Paüls, al Baix Ebre, l'ACN ha tornat a sobrevolar amb dron la zona on encara es mantenen gairebé intactes les cicatrius d'aquell foc, que va afectar 3.321 hectàrees de superfície forestal i agrícola. Va començar a Paüls, molt prop del nucli urbà, i es va desplaçar cap a Alfara de Carles i el Parc Natural dels Ports. La primera nit, empès pel vent va virar cap a l'Ebre i va arribar a les portes d'Aldover i de Xerta, on va saltar el riu fins a Tivenys. Les imatges, un any després, evidencien que s'ha actuat poc a la zona. Només s'intueixen petites clarianes on empreses privades coordinades pels ajuntaments retiren arbres cremats. La desforestació està fent aflorar l'antic mosaic agrícola.


Un any després de l'incendi, l'ACN ha tornat a la zona de Coll Ventós de Paüls, per capturar amb el dron quina és la situació de la superfície que va cremar al Baix Ebre. Després d'un hivern de paisatge cendrós, el sotabosc ha començat a rebrotar entre els pins, les carrasques i alguns fruiters que esperen, socarrats, que els retirin. Aquell incendi es va desplaçar des del cim de la Coscollosa, davant de Paüls, per tota la Vall de l'Infern.


En aquest espai, les imatges aèries han tornat a identificar els cultius, que per treballats, es van salvar del foc, i també les primeres clarianes de les zones forestals cremades que empreses fusteres estan netejant, coordinats per Ajuntaments i Agricultura per posar-los en contacte amb els propietaris. L'abandonament agrícola es va tornar a fer evident amb el foc del Baix Ebre, com ja havia passat el 2019 a la Ribera d'Ebre, però un any després, amb la desforestació generada pel foc, s'intueix la magnitud de tot el mosaic agrícola que s'ha perdut en la darrera meitat del segle XX i l'actual.


Darrere dels pins cremats es tornen a veure rengleres de marges de pedra en sec, terrasses fins als punts més alts de les serres i els puig, i fins i tot petits masos de guardar eines a punt de la completa ruïna. El foc també ha canviat completament el paisatge entorn dels barrancs de la Vall d'Orella, de Xiveli i dels Fornets, soterrats fa un any sota una abundant vegetació i que ara han quedat completament nets i oberts.


Comparteix aquesta noticia


Fés el teu comentari



Amb el suport de: