Els treballs que s'han inaugurat aquest divendres formen part de la primera fase d'obres de modernització de la xarxa de reg de la Comunitat de Regants de la Terra Alta, que han costat 2.711.435,83 euros, dels quals 1.355.717,92 euros han estat subvencionats pel departament. La previsió és que el projecte es culmini l'any vinent amb una planta solar amb què els pagesos esperen abaratir les despeses energètiques. El pressupost de la planta solar, de set milions d'euros, resta condicionat als pressupostos del departament. Així mateix, caldrà dur a terme l’expropiació dels terrenys necessaris.
Les obres s'han concentrat en unes instal·lacions que feia dues dècades que estaven en funcionament i es trobaven "bastant deteriorades". Així, s'han canviat comptadors, telecontrols i s'ha reforçat la digitalització dels sistemes. Tot plegat beneficia a uns 2.600 regants de la comunitat, que tenen unes 6.000 finques que ocupen unes 8.600 hectàrees.
Ordeig ha remarcat que es tracta d'una infraestructura de regadiu "del segle XXI" amb què es busca fer més eficient el conjunt de la xarxa i poder regar més superfície d'oliveres i vinya sense requerir més dotacions de recursos hídrics. En aquest sentit, el conseller també ha assenyalat que aquestes obres poden fomentar la diversificació de cultius "per adaptar-se a les adversitats de cada moment".
D'altra banda, el titular d'Agricultura ha assenyalat que ja s'està treballant en una nova bassa, així com en el projecte per ampliar una part de la superfície regable. Concretament, es preveu arribar a les 14.200 hectàrees. Ara per ara, ja s'ha redactat el projecte d'ampliació i s'ha tramitat a la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre. La Comunitat engloba els municipis de la Pobla de Massaluca, Villalba dels Arcs, La Fatarella, Batea, Caseres, Gandesa, Corbera d’Ebre i Bot.