Accés usuaris

E-mail

Contrasenya

El Passaport Edonauta: jugar, fer i experimentar per aprendre

Publicat el 22/11/2024 00:00

El psicòleg i escriptor català Bertrand Regarde va escriure en el seu llibre “Què és la intel·ligència?” la següent reflexió: “Una classe magistral tradicional té tots els ingredients per a un aprenentatge superficial. Quan ens adonarem que els nens aprenen jugant, fent, experimentant?”


La infantesa és una etapa de la vida que demana delicadesa. I això per diverses raons: l’infant és un llibre en blanc sobre el qual, els adults que té més a la vora comencen a escriure. Aquest és el primer contacte amb el món que l’envolta i, per anar bé, hauria de ser positiu en tots els aspectes que abasta. L’edat de la innocència és també la de la formació del caràcter i un moment ple d’oportunitats per trobar-se de cara amb la fascinació, la sorpresa i el descobriment. Des del punt de vista de l’adultesa, la infantesa és això, un moment, i cal aprofitar-lo.


Associem la infància amb l’escola, els records dels companys i companyes, el transcórrer dels cursos, els llibres, els mestres que ens agombolaven mentre érem fora de casa estudiant a les aules o jugant al pati. Aquests records solen arrencar un somriure als fills i filles de l’EGB, quan els ensenyaments eren bàsicament memorístics. Avui les coses han canviat, ajudats per les eines tecnològiques que han entrat a les vides de grans i petits per quedar-se. Tot i així, si hem de fer cas a Bertrand Regarde, els conceptes que s’imparteixen i s’examinen són capes superficials que sovint no penetren fins al punt d’integrar-se en coneixements permanents. Per això, el Passaport Edunauta és una eina molt útil.


Aclarim conceptes. El projecte "Passaport Edunauta" és una idea de la cooperativa d’iniciativa social +Educació i de la plataforma Aliança Educació 360, juntament amb la Generalitat de Catalunya i altres institucions. El seu objectiu és promoure l'aprenentatge, més enllà de l'aula, en infants de 3 a 12 anys, connectant-los amb activitats que fomenten la creativitat, l’autonomia i el treball en equip. Ho fa establint col·laboracions amb entitats locals per reforçar l'aprenentatge a través d'activitats artístiques, científiques, esportives, tecnològiques, i més.


El seu funcionament és simple i engrescador. Els nens i nenes poden aconseguir el seu passaport a l’escola, biblioteques, centres cívics i altres punts. Hi poden enganxar la seva fotografia, afegir les seves dades i personalitzar-lo. A continuació ja poden escollir les activitats a realitzar a través del buscador de la pàgina passaportedonauta.cat, i d’acord amb el territori. Per cada activitat acabada, el nen aconsegueix un segell de participació estampat al seu passaport. Com més segells, millor. Al final de tot el viatge (perquè estem parlant d’un passaport), es celebra una festa en la qual poden participar tots els Edonautes.


Les activitats són experiències educatives, lúdiques, que fomenten la participació en activitats variades que van des de la tecnologia i el món digital, fins a l’art, la cultura, el disseny i el joc. Així, es crea un itinerari d'aprenentatge personalitzat, adaptat als gustos i interessos de cada infant.


Els nens són els protagonistes del seu procés didàctic fora del límit acadèmic, perquè abracen dimensions que es converteixen en qualitats personals, com ara la creativitat, l’empatia o el lideratge. I això, amb la col·laboració d’entitats locals, centres culturals, espais de lleure, museus, biblioteques i empreses tecnològiques. I tot plegat, naturalment, sense oblidar el lleure, que és una altra dimensió clau de la infantesa.


A les Terres de l’Ebre el projecte compta amb el suport del Consell Comarcal del Baix Ebre i amb la participació d’uns 800 alumnes que gaudeixen d’activitats extraescolars vinculades a l’oferta del territori.


Ras i curt, el "Passaport Edunauta" és una aposta pel futur dels nens i nenes. Una que els ofereix eines positives per créixer en una societat canviant, globalitzada i plena de reptes. Perquè l'educació no és només una qüestió de l'escola, sinó una responsabilitat compartida que demana la implicació de tothom, conscients que invertir en el creixement dels infants és fer-ho en el futur mitjançat una experiència educativa, rica, diversa i transformadora.

Per Més Ebre a Editorial


Comparteix aquest article


Fés el teu comentari