Accés usuaris

E-mail

Contrasenya

La Via Verda arribarà a Amposta i la Ràpita l'abril del 2025

Publicat el 26/10/2023 20:35

AmpostaGarciaRoquetesTortosa

Les obres per estendre la infraestructura turística i esportiva comencen en dues setmanes




El nou tram de la Via Verda la Val de Zafán entre Roquetes i Tortosa, al Baix Ebre, i fins a Amposta i la Ràpita, al Montsià, s'obrirà al públic l'abril del 2025. Les obres per fer aquesta extensió començaran en dues setmanes. S'habilitaran 27,3 nous quilòmetres per antics traçats ferroviaris o en paral·lel a camins existents. L'ampliació de la infraestructura turística i esportiva permetrà unir els dos parcs naturals de les Terres de l'Ebre, el Port i el Delta, i oferir prop de 100 quilòmetres ciclables. L'obra té un cost de 6,3 MEUR, 5 MEUR es finançaran amb Fons Next Generation i la resta l'assumiran els quatre ajuntaments i la Diputació de Tarragona. També es construirà una passarel·la per creuar sobre l'AP-7 i la C-12, a Amposta.



Les obres les executarà l'empresa Tragsa i s'iniciaran en dues setmanes. La primera fase preveu la construcció de dos nous trams ciclables entre Roquetes i Amposta, el nou pla de millora de la mobilitat a l'entorn urbà de la capital del Montsià i l'eliminació de barreres a l'N-340, l'AP-7 i la C-12. Els terrenys necessaris ja s'han expropiat. La segona fase de l'obra preveu la construcció de nous trams de Via Verda entre Amposta i la Ràpita i està en fase de redacció. El pressupost és de 3,9 milions d'euros per a la primera part i de 2,4 milions d'euros per a la segona.


El traçat


Des de Roquetes, la nova Via Verda passarà per Vinallop passant per aquest nucli urbà i també el de la Raval de Crist. Ho farà per l'antic traçat de la línia ferroviària Tortosa-València, inutilitzada el 1996 amb la variant de corredor mediterrani. Després se seguirà el traçat de l'antiga Via de la Val de Zafán, que es va construir entre Tortosa i fins a la Ràpita però mai es va posar en funcionament.


Com ha detallat la diputada delegada de l'Àrea d'Infraestructura del Territori de la Diputació, Iris Castell, a partir del nucli urbà d'Amposta, s'abandonarà l'antic traçat ferroviari i se seguirà la façana de l'Ebre. La voluntat és "donar millor accessibilitat no motoritzada a la ciutat i incrementar l'atractiu tufític del recorregut, amb una mirada sobre el riu".


D'Amposta a la Ràpita, el Via Verda seguirà pel costat del canal marítim Carles III, un recorregut que aproparà els usuaris a espais singulars com els Ullals de Baltasar i que oferirà una mirada única sobre el delta de l'Ebre. Aquest és el tram de la segona fase que està en redacció i que tindrà uns 9 quilòmetres.


La nova Via Verda tindrà una amplada de 3,5 metres, amb un acabat superficial asfaltat, "les mateixes característiques dels trams ja existents a la Via Verda de la Terra Alta i del Baix Ebre". Per vèncer les barreres físiques, es construirà una passarel·la de 90 metres de longitud i 5 metres d'altura, sobre l'autopista i la via del tren, a Amposta, així com rampes d'accés des dels nuclis de la Raval de Crist o des del pont penjant ampostí. Carreteres de la Diputació de Tarragona farà una pacificació del trànsit i una senyalització d'encreuaments en vials i vies.


Impacte econòmic


La presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó, ha subratllat els "molts beneficis" que tindrà el projecte d'ampliació de la Via Verda fins al Delta, "un projecte que suma" i que té un impacte socioeconòmic multiplicador en tres àmbits importants, el turisme sostenible, la mobilitat sostenible i el desenvolupament econòmic. Llauradó ha detallat que només en l'execució de l'obra es crearan 150 llocs de treball directes a la vegada que, un cop en marxa, "atraurà moltes més inversions i molts més serveis".


L'alcalde de Roquetes, Ivan Garcia, ha defensat el potencial que tindrà el nou tram de la Via Verda, "amb el turisme sostenible que tots volen" i que potenciarà l'arribada de visitants a tots els pobles per on passa.





Comparteix aquesta noticia


Fés el teu comentari