Accés usuaris

E-mail

Contrasenya

Promovem l’energia renovable, estalviem emissions de CO2 a l’atmosfera i impulsem la mobilitat sostenible

Publicat el 05/02/2021 00:00

Estem davant d’una emergència climàtica de país i, sense aixecar el peu de l’accelerador, hem de treballar per aconseguir energies que tinguin el seu origen en fonts renovables, amb la finalitat de mitigar el canvi climàtic als ports, d’acord amb la política mediambiental del Govern català. Precisament una de les línies estratègiques del nou Pla de ports de Catalunya, aprovat el desembre passat, és potenciar la sostenibilitat als recintes portuaris des de tots els vessants possibles.


 


Des de Ports de la Generalitat, hem posat fill a l’agulla i durant el 2020 hem dotat cinc llotges de peix amb 800 plaques solars instal·lades a les cobertes, per produir energia renovable per a l’autoconsum de les instal·lacions pesqueres. Els mòduls s’han instal·lat a les llotges de Roses, Palamós, Arenys de Mar, Vilanova i la Geltrú i Sant Carles de la Ràpita, així com a les oficines de la Zona Portuària Sud a la Ràpita, renovades recentment. La instal·lació d’aquestes 800 plaques solars suposa un estalvi d’emissions de CO2 de 116 tones a l’any que equivalen a les emissions del recorregut diari mitjà de 25.000 vehicles.


 


Al port de Sant Carles de la Ràpita, amb la llotja de peix més gran de Catalunya, hem col·locat 340 plaques solars que produeixen 20.000 kW/h anuals, abaratint un 20% la factura de la llum de la Confraria de Pescadors. Això implica un estalvi econòmic de 24.000 euros a l’any. A més de l’estalvi econòmic, les 340 plaques estalvien l’emissió de 52 tones de CO2 anuals i les oficines de Ports 5 tones més, que en total suposen 57 tones de CO2 que es deixen d’emetre a l’atmosfera i equivalen a les emissions del recorregut diari mitjà de 15.000 vehicles.


 


El 2020 també hem dotat 14 ports, de Llançà a les Cases d’Alcanar, amb punts de recàrrega per a vehicles elèctrics. Aquests punts converteixen Catalunya en un país atractiu per a aquesta tipologia d’usuaris. A les Terres de l’Ebre, hem instal·lat cinc punts de recàrrega a l’Ametlla de Mar, l’Ampolla, Deltebre, Sant Carles de la Ràpita i les Cases d’Alcanar. És a dir, impulsem la mobilitat sostenible de punta a punta de la costa ebrenca i l’arribada d’una tipologia de turisme més respectuós amb el medi ambient. Aquests usuaris deixen carregant els seus vehicles, mentrestant, aprofiten per conèixer l’encant de poblacions marineres, tasten la nostra gastronomia, visiten els llocs més emblemàtics, van de compres...I aquest turisme es converteix en prescriptor del nostre territori i a través del boca-orella, en vindran de nous, i després uns altres més. Aquests equipaments tenen un doble objectiu: impulsar la mobilitat sostenible a les nostres costes i captar un nou turisme que per concepte és més curós amb l’entorn.


 


Les accions empreses per impulsar les energies renovables i la mobilitat sostenible als ports va molt més enllà. Ara, ens hem marcat un nou objectiu: fer del port de la Ràpita un Green Port. Volem que el recinte portuari sigui autosuficient energèticament, sense dependre de xarxes externes. El 2020, vam instal·lar plaques solars a la coberta de la llotja de peix i vam renovar les plaques de les oficines de Ports. El 2021, continuarem fent actuacions innovadores que potenciïn la sostenibilitat. Ara, estem redactant un projecte per fer una coberta a la zona d’aparcament del sector pesquer on instal·larem més plaques solars per donar cobertura energètica als pescadors i a la resta del port. Aquest any es construirà un edifici que serà la seu de la base nàutica, i volem que sigui un edifici autosuficient energèticament. Al passeig marítim, farem un paviment solar trepitjable per donar cobertura a l’enllumenat de la zona i més actuacions innovadores que anirem fent i explicant a la ciutadania. Aquest ha de ser el camí, promoure l’energia renovable, estalviar emissions de CO2 a l’atmosfera i impulsar la mobilitat sostenible, entre d´altres. Accions per ajudar a mitigar el canvi climàtic.


 


 


@ports.gencat


 


 

Per Joan Pere Gómez Comes Director General de Ports de la Generalitat a Opinió


Comparteix aquest article


Fés el teu comentari