Aquestes darreres setmanes les Terres de l’Ebre han protagonitzat diversos fets, no sempre agradables ni favorables, com diversos accidents a l’AP-7 o la DANA de l’octubre. Aquests i altres assumptes com la situació del nou hospital o el funcionament dels Fons Nuclears, centren la vida política dels representants ebrencs a diverses institucions. Irene Negre és diputada per Junts al Parlament de Catalunya i regidora de l’Ajuntament de l’Aldea, i fa un repàs a diversos temes en aquesta entrevista en exclusiva per al diari Més Ebre.
Un dels temes importants és el pla de mobilitat proposat per a l’AP-7 després dels darrers accidents. Què en penses?
Doncs que resta competitivitat a les Terres de l'Ebre. La seguretat de les persones va per davant, però hi ha mesures que es van instaurar sense la vigilància que tocava, i ara s'ha demostrat que amb més presència dels Mossos, a l'AP-7 ha baixat el nivell d'accidentabilitat. Nosaltres defensem que no volem mesures recaptatòries, sinó efectives. Cal vigilar la velocitat, però baixar a 80 Km/h la velocitat de l'AP-7 la converteix en una carretera de tercera, i això no ho podem permetre.
Quina alternativa proposa Junts?
Hem registrat una proposta de resolució al Parlament per al tercer carril de l'AP-7 amb la sortida al Montsià; també que s'estudiï la continuïtat de l'A7, aprofitant la N-340. Mentre aquestes obres no arriben, proposem que s'estudiï la vialitat de la N-340, que ara és una comarcal de doble línia contínua que impedeix el volum de trànsit. Una altra reclamació de Junts és el transport de mercaderies via ferrocarril. Per l'Ebre passen uns 12.000 camions diaris i cal que la regulació de l'AP-7 no ens faci perdre competitivitat. Al contrari, volem que la gent ens visiti i ser un pol econòmic. Penso que els trams de velocitats variables són una mesura menys agressiva i també donaria una solució a la problemàtica que tenim ara. A la legislatura passada, jo mateixa vaig presentar una proposta de resolució al respecte, que va ser aprovada però que no s'ha dut a terme.
Un altre tema cabdal fa referència a la DANA Alice i la gestió de zones inundables. A l’Aldea s’hi està treballant, com també des del govern de Catalunya...
A l'Aldea hem aplicat mesures preventives al barranc dels Pixadors, que han funcionat, prioritzant la seguretat dels veïns. Junts proposem una moció amb una sèrie de mesures per donar resposta a la inundabilitat. Les Terres de l'Ebre som un territori molt estudiat i necessitem accions que passen per actuar a la conca alta dels rius, per retenir l'aigua a dalt i que no arribi a baix. Per tant, malgrat una pluja de 300 l/m2, evitaríem que els torrents baixin aquesta aigua. Nosaltres, el pla que va presentar el Govern, dèiem que no s'executés en cinc anys sinó en dos. Tots som conscients que són obres molt grans amb licitacions llargues, però hi havia una feina feta prèvia que cal implementar. A més, demanàvem l’ampliació d’aquest pla, perquè s'ha de restaurar la normalitat i dur a terme mesures preventives a totes les terres de l'Ebre.
Canviem de tema i parlem de la ubicació del nou hospital. Els terrenys on es volia construir s'han declarat inundables, hi ha pressió social, descontentament dels professionals, en quin punt estem?
Aquest és un projecte a llarg termini, perquè quan entren pel mig plans urbanístics i expropiacions, tots sabem que s'allarga. En paral·lel, sempre hem defensat que a l'Hospital Verge de la Cinta se’l doti de més serveis i d'un bon accés perquè la gent pugui tenir un servei digne. Necessitem que el departament inverteixi tant en el Verge de la Cinta com en la construcció d'aquest nou hospital. Al Parlament vam presentar una proposta de resolució perquè hi ha greus problemes d'aparcament, i les troballes arqueològiques han fet remodelar el projecte perdent places de pàrquing. Llavors cal estudiar llocs on hi hagi aparcament, que hi hagi busos llançadora que portin a les persones que s’han de visitar a l’hospital que, recordem, que ja està més que col·lapsat. Aquesta proposta de resolució encara no s'ha substanciat a la Comissió de Salut, però esperem tenir el vistiplau dels grups parlamentaris, que el Govern actuï, i doni resposta a aquest territori que té moltíssima necessitat en tots els àmbits. Malauradament, a les Terres de l'Ebre sempre hem d'estar lluitant i reclamant.
Parlem dels Fons Nuclears. Estan donant una forta empenta al territori en forma de revitalització, llocs de treball, empreses que s'estan instal·lant... Quin és el teu punt de vista?
L’esmena de la llei, tal i com ha quedat redactada, és una proposta de Junts, i ens satisfà moltíssim, perquè érem conscients que si s'aplicava correctament tindria aquest retorn al territori. Vam estar lluitant durant molt de temps, el Govern posava pals a les rodes, i ens costava molt demanar al Govern que obrís aquestes línies de subvencions, posant els diners a disposició de les empreses. L'important és que els diners arribin al territori, que les empreses s’implantin i continuar treballant a casa nostra, oferint llocs de treball de qualitat.
S’acosta una fita històrica, que és l'eclipsi de sol del proper mes d'agost. L'Aldea és un punt central per a la visualització d'aquest eclipsi. Com s'està preparant?
Vam rebre la notícia del departament d'Universitats que tindríem un bon rang de temps i visió de l'eclipsi. Al gener començarem a reunir-nos amb el teixit econòmic i social del municipi, i treballarem per explicar, durant tot l’any, què passarà el dia de l'eclipsi i quines activitats tindrem relacionades amb això. Ens han traslladat que rebrem moltíssima gent al poble, i, per tant, serà una feina ingent de seguretat, coordinació i organització d'actes, perquè tothom se senti acollit.
L’Aldea és una població amb uns quants reptes al davant. Quins?
Tenim un repte més enllà del municipi. Per la nostra ubicació pengen de nosaltres moltes infraestructures i serveis, i per això lluitem per l'Aldea i pel territori, perquè el Polígon Catalunya Sud, dona resposta i feina a la gent del territori. Tenim projectes com la construcció de l'estació d'autobusos al Polígon Catalunya Sud, i també estem treballant per aconseguir la intermodal a l'Aldea, que el tren Avant pugui arribar abans de les 8 h a Barcelona, que estiguem connectats, que tinguem més freqüències, que hi hagi un bus llançadora d'Ulldecona a l'estació de l'Aldea, moltes reivindicacions que portem des de Junts per Catalunya, i també des de l'Aldea, perquè en tenim aquest doble barret de lluitar per casa nostra, perquè també és lluitar per les Terres de l'Ebre.
Per Roser Pros-Roca a Actualitat