Accés usuaris

E-mail

Contrasenya

La millora del turisme

Publicat el 03/04/2019 00:00

Les xifres de pernoctacions i del PIB turístic elaborat per la Càtedra d’Economia Local i Regional de la URV, ens diuen que els darrers anys s’ha produït un creixement del pes del turisme a la nostra ciutat. Sota la gestió de Josep Felip Monclús s’ha millorat l’equip tècnic i s’ha posat fil a l’agulla en alguns aspectes importants, encarant l’assoliment d’algun objectiu estratègic. Malauradament la situació del turisme a Tortosa partia de molt avall, si tenim en compte el potencial de la ciutat en aquest sector tan transcendent en l’actual economia del món desenvolupat. La llavor està posada, però caldrà molta més feina per incrementar l’ocupació en nombre i qualitat que cal tenir en una ciutat amb els actius interns i de l’entorn natural que coneixem.


La Festa del Renaixement és un producte ben arrelat que cal continuar renovant i fent créixer. No obstant això, hem de desenvolupar molts d’altres productes lligats a altres actius: la recuperació de muralles i fortificacions pot generar, per exemple, un interès pel patrimoni del qual poques ciutats de l’estat poden presumir; la prevista millora del passeig de Ronda lligada als Jardins del Príncep (als que cal canviar el nom) i la posada en valor del call jueu per determinats perfils de turista, són altres exemples del que hem de treballar. I no oblidem les rutes per l’art sacre, pel modernisme o per l’espai natural urbà que representa el Parc Municipal, clarament poc aprofitat històricament a Tortosa. I com no hem d’oblidar res d’això, la nova imatge del turisme a Tortosa que només recull l’aspecte renaixentista, s’ha de millorar de forma que faci valdre tot el conjunt.


Igual que Tortosa i les Terres de l’Ebre no podem permetre’ns el luxe de prescindir de cap dels sectors de l’economia, tampoc podem deixar de banda cap opció d’atracció turística. Per tant, i en la mesura de les possibilitats i les instal·lacions, s’ha de perseguir també el turisme esportiu, el d’esdeveniments culturals i perquè no, el de negocis i congressos.


El desenvolupament no pot tenir lloc sense la participació com a actor principal del sector privat. Ningú està en millor situació per opinar, proposar i participar de la gestió turística que les mateixes empreses de turisme: hoteleres, guies, restauradors i empresàries en general del sector han d’estar dia a dia treballant no només en el seu negoci, sinó en el desenvolupament turístic de la ciutat i del territori. L’administració local i regional només ha de ser propera i facilitadora de tot allò que cal fer en benefici de tothom.


Però el que més hem de treballar en turisme i en molts d’altres aspectes a la nostra ciutat, és la coordinació entre els diferents municipis i diferents institucions. No podem avançar sense tenir-nos en compte i cooperar amb els altres pobles i ciutats. Tasques com la promoció conjunta i el treball intermunicipal en la relació interior-costa i en el desenvolupament de la via verda i la via blava (el riu) han de prioritzar-se. Superar el municipalisme i l’aïllament que molts cops la política imposa per interessos particulars és un objectiu bàsic sobre el qual cal treballar.


L’oferta conjunta del territori perquè posteriorment el turista faci la tria entre els diferents productes i la combinació dels mateixos entre comarques i ciutats ha de ser la clau del creixement del nombre de turistes, de pernoctacions, de PIB turístic i, en definitiva, de treball de qualitat i de millora de la qualitat de vida de la gent de les Terres de l’Ebre en general i de Tortosa en particular.

Per Pau Galiana, membre de la candidatura d’ERC-Tortosa Sí a Opinió


Comparteix aquest article


Fés el teu comentari